کد مطلب:315761 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:179

دوران پدر بزرگوارش
مشهور آن است كه شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام در روز بیست و یكم ماه مبارك رمضان سال چهلم از هجرت واقع شده است. [1] .

و ولادت قمر بنی هاشم علیه السلام همان گونه كه در ابتدای بخش دوم نقل نمودیم، چهارم شعبان سال بیست و ششم از هجرت بوده است.

بنابراین سن قمر بنی هاشم علیه السلام در وقت شهادت پدر والامقامش 14 سال و یك ماه و هشت روز بوده است و همین مقدار از دوران امامت امیرالمؤمنین علی علیه السلام را درك نموده و حدود دو سال بعد از به حكومت رسیدن عثمان متولد شده است و ده سال از حكومت عثمان را درك نموده كه حداقل پنج سال شاهد خانه نشینی امیرالمؤمنین علیه السلام



[ صفحه 69]



بوده زیرا پنج سال اول، دوران طفولیت قمر بنی هاشم می باشد كه نوع كودكان از افراد بشر در دوران كودكی قدرت ادراك ماجراها را ندارند (هر چند افرادی از خاندان علی علیه السلام از این موضوع مستثنی می باشند كه مسلما اباالفضل علیه السلام از همین افراد است.) روی این زمینه تمام دوران خلافت ظاهری امیرالمؤمنین علیه السلام را نیز درك نموده است و شاهد جریانات جنگ جمل، صفین و نهروان و شهادت پدر گرامی اش بوده است.

در این مورد لازم است به بررسی زندگانی حضرت عباس علیه السلام در مدت چهار سال و اندی از دوران امامت امیرالمؤمنین علیه السلام بپردازم.

در ارتباط با جنگ جمل و نهروان هر مقدار جستجو كردم از نقش قمر بنی هاشم علیه السلام در آن دو جنگ چیزی نیافتم.

ولی نویسنده ی توانای معاصر باقر شریف قرشی درباره جنگ جمل می گوید:

اباالفضل علیه السلام جنگ جمل را مشاهده كرده جنگی كه خانمان برانداز بود و انگیزه ی این جنگ را لمس نمود كه مخالفان می خواستند جلوی نفوذ و گسترش عدالت امیرالمؤمنین علیه السلام را بگیرند و برای قمر بنی هاشم علیه السلام روشن گردید كه كینه های قبایل قریش چگونه می جوشد و دین اسلام را نپذیرفته اند و آنچه می گویند لقلقه ی زبان است. [2] .

و در كتاب روضةالشهداء چنین آمده است:

«عباس علیه السلام مبارزی نامدار و شجاعی به غایت عالی مقدار بود. جرأت و قوت از حیدر كرار میراث داشت و پیوسته در معارك مقاتله رایت نصرت برمی افراشت». [3] .

از آنجایی كه پیش از واقعه كربلا غیر از جنگ جمل و صفین و نهروان، جنگی نبوده كه بتوان باور كرد كه حضرت عباس علیه السلام در آن شركت نموده باشد می توان حدس زد كه حضرت در آن جنگ ها شركت داشته و عبارت كاشفی ناظر به آن باشد، جای تأمل و دقت است.



[ صفحه 70]



از عبارت قرشی استفاده نمی شود كه قمر بنی هاشم علیه السلام در واقعه جمل جنگ نموده باشد بلكه در جایی دیگر تصریح كرده است حضرت جنگ جمل و صفین و نهروان جنگی ننموده است و امیرالمؤمنین علیه السلام او و سایر فرزندانش را از ورود در جنگ منع می نموده است. [4] .


[1] منتهي الآمال؛ ديگر كتب تاريخ.

[2] العباس، ص 80.

[3] روضةالشهداء، ص 333، چاپ كتابفروشي اسلاميه.

[4] العباس، ص 91.